مجله مانلی

تفاوت فرش 1500 با 1200 شانه

تفاوت فرش 1200 و 1500 شانه

در این مقاله از تیم تحریریه فروشگاه فرش مانلی قصد داریم به معرفی فرش های ماشینی  ۱۵۰۰ و ۱۲۰۰ شانه بپردازیم تا به خریداران در فرآیند تصیم گیری و انتخاب در زمان خرید کمک کنیم تا با توجه به نکات مورد نظر فرش دلخواه و مورد نیاز خود را با خیالی آسوده از کارخانه فرش مانلی که یکی از تولیدکنندگان معتبر در حوزه تولید فرش ماشینی در ایران می باشد انتخاب نمایند، در ادامه با ما همراه باشید.

فرش ماشینی

فرش های ماشینی موجود در بازار دارای تراکم و شانه متفاوتی هستند. شانه فرش به معنی تعداد گره یا ریشه در یک متر از عرض فرش ماشینی است که در لطافت فرش بسیار تاثیرگذار است. فرش های ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه به دلیل تعداد گره های بالایی که دارند، دارای بافتی ریز و ظریف تر می باشند که باعث لطافت هر چه بیشتر فرش می شود.

علت اقبال و توجه بیشتر خریداران به این دو نوع فرش به دلیل شانه و تراکم زیاد آن می باشد که باعث می شود جزء لوکس ترین محصولات شرکت فرش مانلی قرار بگیرد همچنین به عنوان فرش دستباف گونه در میان مردم شناخته شود. بافت ظریف این فرش باعث می شود که انتخابی مناسب برای فرش پذیرایی منازل باشد.

فرش 1500 شانه

در ابتدا به معرفی فرش 1500 شانه که یکی از فرش های لوکس و دستباف گونه محسوب می شود می پردازیم. این فرش با تراکم ۴۵۰۰ دارای ضخامت کمتری نسبت به فرش ۱۲۰۰ شانه هستند که این نشانی از ضخامت کمتر و بافتی ظریف تر از فرش 1200 شانه می باشد. همچنین زیاد بودن تراکم این مدل به آن حالتی  توپرتر و ظرافت بافت بیشتری را بخشیده است. در زمان خرید به این نکته توجه داشته باشید که طرح و نقش فرش ۱۵۰۰ شانه ریز بافت تر از مدل های دیگر فرش ماشینی است. در بافت فرش های ۱۵۰۰ شانه از نخ های درجه یک اکریلیک هیت ست شده استفاده می شود. همچنین قیمت فرش ۱۵۰۰ شانه بالاتر از دیگر فرش های ماشینی نیز می باشد.

از دیگر ویژگی های این نوع فرش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • این نوع فرش برای خانه های با دکوراسیون شهری ، خاص و مناسب تر است
  • بازتابی از تحول فناوری در فرش های سنتی است
  • به عنوان نمادی از موقعیت های اجتماعی خاص ارزیابی می شود
  • یک عنصر دکوراتیو گرانبهایی است که می تواند به هر خانه، جلوه ای منحصر به فرد ببخشد
  • شخصیتی لوکس به خانه می دهد
  • اتاق را زیباتر می کند و به دکوراسیون منزل شما هماهنگی بیشتری میدهد
  • همراه با مبلمان و دیگر منسوجات، فضای خانه را به محیطی گرم و دلپذیر تبدیل می نماید
  • باعث ایجاد یک نگاه متفاوت به پذیرایی شما می شود.

نخ آکریلیک هیت ست

باید توجه داشت در بافت فرش ماشینی ۱۵۰۰ شانه از نخ های ظریف اکریلیک هیت ست شده استفاده می شود. اما چرا شرکت فرش مانلی در تولید فرش های خود از این نوع نخ استفاده می نماید؟

به طور خلاصه فرآیند هیت ست یعنی آغشته شدن نخ به بخار، سپس گرمای تثبیت دهنده به آن اضافه می شود و در آخر ریسیدن نخ انجام می گیرد. هیت ست یا تنظیم حرارتی یک اصطلاحی است که در صنایع نساجی به کار برده می شود و برای توصیف یک فرآیند در فضای بخار یا یک محیط گرمایی است ، اغلب این تنظیم حرارت برای بهبود ویژگی های فرآیندهای بعدی استفاده می شود. این کار باعث بالا رفتن تراکم و ظریف شدن طرح ها و نقوش فرش می شود. از مزایای نخ اکرولیک می توان به :

  • کیفیت بسیار بالا
  • مقاومت بالا در شست و شو
  • دوام، عمر و ماندگاری بالای فرش
  • جذب کمتر غبار و آلودگی هوا
  • رنگ پذیری بالا، شستشوی راحت و سریع، عدم جذب لک و کثیفی و عدم پرزدهی اشاره نمود.

اما از معایب فرش ۱۵۰۰ شانه در قیاس با فرش ۱۲۰۰ شانه ماشینی می توان به کم بودن ارتفاع خاب آن اشاره نمود. که این عیب باعث می شود تا فرش ۱۵۰۰ شانه برای نشستن مناسب نباشد. اما زیبایی زیاد فرش ۱۵۰۰ شانه سبب شده تا این نقص آن به چشم نیاید.

فرش 1200 شانه

فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه که با تراکم ۳۶۰۰ بافته می شود به این معنی است که تعداد گره های بافته شده در در یک متر عرض آن ۱۲۰۰ عدد و در یک متر طول آن ۳۶۰۰ عدد می باشد، که باعث ظرافت خاص همچنین دسته بندی آن جزو فرش های مدرن می گردد.

فرش 1200 شانه از لحاظ بافت به دو گروه گل برجسته و ساده تقسیم می شود که شامل طرح های متفاوتی همچون : ترنج، خشتی، افشان، وینتیج و لایت می باشد. به علت تراکم بالایی که در بافت این نوع فرش وجود دارد باید از الیاف نازک استفاده شود که این امر سبب لطافت و نرمی آن و همچنین مقدار کمی شباهت به فرش های دستباف شده است.

 در بافت این نوع فرش هم از نخ آکریلیک هیت ست شده استفاده می شود که خاصیت بدون پرزدهی، ضد آلرژی و حساسیت را دارا می باشد. نخ خاب فرش به دلیل شانه و تراکم خاص آن کمتر است که باعث می شود نقش و طرح آن واضح تر و زیباتر دیده بشود.

تفاوت های فرش 1500 با 1200 شانه | مقاومت، قیمت، نرم و لطافت

اکنون قصد داریم، برخی تفاوت های فرش ۱۵۰۰ با ۱۲۰۰ شانه را بعد از اینکه توانستیم تعدادی از ویژگی های آنها را بشناسیم به صورت فهرست وار و با توضیح مختصری بیان کنیم، لطفا همچنان با مقاله ای از فروشگاه فرش مانلی همراه ما باشید .

تفاوت از نظر شانه و تراکم

شانه فرش جزو عوامل تعیین کننده قیمت فرش ماشینی است، هر چه تعداد شانه فرش بالاتر باشد، نقوش فرش ظریف تر می شود. بالا رفتن تراکم در فرش باعث انعطاف پذیری بالا، استحکام و انسجام گره های شانه فرش می شود فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰ و فرش ماشینی ۱۵۰۰ با تراکم ۴۵۰۰ تولید می شوند.

تفاوت از نظر نخ و الیاف مورد استفاده

در فرش های ۱۵۰۰ شانه به علت ظرافت و ریز بافت بودن فرش، الیاف اکریلیک هیت ست شده و نخ ترک به کار می رود. اما در فرش های ۱۲۰۰ شانه، فقط نخ اکریلیک مورد استفاده قرار می گیرد. ظرافت نخ در فرش ۱۵۰۰ شانه سبب نرمی و لطافت بالا فرش می شود.

تفاوت از نظر زیبایی و لطافت

فرش های ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه از نظر طرح و نقش بسیار شباهت دارند، با این وجود نقوش فرش های ۱۵۰۰ شانه کمی دقیق تر و زیباتر می باشد. فاکتور مهمی که بسیاری از مشتریان به عنوان اولین گزینه ای که در هنگام  به آن توجه میکنند نرمی و لطافت فرش است. زیرا قدم زدن بر روی فرش نرم، حس خوبی را به شما می بخشد. فرش ۱۵۰۰ شانه احساس گرما و راحتی، که اغلب آرزوی آن را داریم به ما می بخشد یعنی یک تماس و لمس نرم فرش به همراه کیفیت بالا

تفاوت از نظر قیمت

اگر منصفانه قضاوت کنیم ، یک فرش برای مدت زمان قابل توجهی خانه ی شما را زیبا و آراسته می سازد، بنابراین اگر می خواهید کفپوش منزلتان خوب به نظر برسد، گاهی اوقات باید قیمت را بالاتر ببرید . حالا شما چقدر برای کشش قیمت آماده هستید؟!

خرید فرش ارزان قیمت ایرادی ندارد اما به یقین زیبایی ، کیفیت و طول عمر فرش برای شما مهم تر از قیمت آن است   و قطعا در طولانی مدت منفعت بیشتری برای شما خواهد داشت . فرش ۱۵۰۰ شانه برای کسانی که به دنبال زیبایی و ظاهری شیک هستند گزینه ی مناسبی است و مطمئن باشید که کیفیت فرش مانلی، شما و مهمان هایتان را تحت تاثیر قرار خواهد داد .

ویژگی های مشترک فرش 1200 و 1500 شانه

خیلی کوتاه به بیان ویژگی ها و پیوستگی های مشترک میان فرش 1500 و 1200 شانه که توسط فرش مانلی جمع آوری شده است بپردازیم .

1- مقاومت بالا در شست و شو ونظافت: طبیعی است که برای بسیاری از فرش ها و با توجه به خصوصیاتشان ، تفاوت هایی در روش های شست و شوی آنها وجود دارد . هر چقدر مقاومت یک فرش برای نظافت بیشتر باشد ، جذابیت و زیبایی خود را بیشتر می تواند حفظ  بکند که این مورد برای فرش های قرار گرفته در مسیرهای پر رفت و آمد و یا کسانی که بیشتر به نظافت فرش اهمیت می دهند ، مهم است.

2- دوام و ماندگاری بالا: ماندگاری بالای فرش آن را از سایش و پارگی دور می کند که باعث عملکرد بهتر فرش می شود . فراموش نکنید که ما در طول زندگی روزمره ی خود ، مدام از فرش استفاده می کنیم بنابراین دوام فرش باید توانایی مقابله با این بهره وری را داشته باشد .

3- جذب کمتر گرد وغبار و آلودگی هوا: بدون شک این عامل تاثیرات مستقیمی بر روی سلامتی انسان ها می گذارد . یک فرش آلاینده ها و گرد و غبار هوا را در خود جمع می کند که ممکن است در حین راه رفتن این آلودگی ها دو مرتبه به هوا منتقل بشوند ، در یک خانواده ، کودکان بیشتر در معرض این نوع آلودگی ها قرار می گیرند ، بنابراین یک فرش نقش حیاتی در کیفیت هوای داخل ساختمان را دارد چون می تواند مانند یک مخزن  گرد و غبار ، خاک و سایر موارد مشابه عمل بکند .

4- نرم تر و خاب بهتر: برای مناطق پر کاربرد خانه مانند اتاق نشیمن و اتاق های خانوادگی ، داشتن یک کفپوش نرم و راحت و احساس لطافت آن در زیر قدم هایتان گزینه ی قابل توجهی است . با کمک فرآیندهای نوآورانه ی تولیدی ، طیف متنوعی از فرش های نرم و انعطاف پذیر تولید شده است که با لطافت فوق العاده ای که دارند باعث شده است استفاده از آنها بسیار لذت بخش باشد . می توان گفت که این دو نوع فرش ،  یک لمس نرم و یک صدای زمزمه ی آرام در زیر پا ، برای تسکین کسالت های زندگی هستند .

5- زیبایی: این دو نوع فرش جلوه ی جذاب و زیباتری دارند که سبب شده است به آنها لقب فرش های شبه دستباف را بدهند . آنها الگوهایی تاریخی و با قدمتی طولانی در نگاه شخصیت های زیباشناس را دارند ، بنابراین سخت است بخواهیم آنها را با یک عنصر دکوری دیگر جایگزین کنیم . این دو فرش از نظر بافت و طراحی غنی هستند و می توانند جلوه های منحصر به فرد و متفاوتی را ایجاد کنند آن هم با کمک سبک های ساده یا پیچیده . در کل برای بسیاری از مدل های دکوری می تواند یک عنصر غیر جایگزین باشد .

6- الیاف: جنس الیاف هر دو فرش 1500 و 1200 شانه از نخ آکریلیک هیت ست شده می باشد که ویژگی های این نوع نخ را در بخش های قبلی توضیح دادیم .

در این مقاله به تفاوت ها و شباهت های فرش 1500 و 1200 شانه پرداخیتم ، امیدواریم برایتان مفید واقع شده باشد و همچنان با مقاله های کاربردی تر و جذاب تر در کنار شما باشیم.

موفق باشید.

دریافت هفتگی مقالات بروز فرش و دکوراسیون خانه 

نوشته های مشابه

6 دیدگاه در “تفاوت فرش 1500 با 1200 شانه

  1. زینب قاسمی گفت:

    کد DMI62 فرش 1500 شانه را موجود دارید؟؟

  2. نازنین زهرا گفت:

    کدDFL14 فرش 1200 شانه موجود هست؟؟

  3. علی گفت:

    یه سوال تو این تفاوت فرش 1500 و 1200 شانه طرح هاشون هم فرق داره یا بیشتر مشخصات و قیمتاشون باهمدیگه فرق دارن؟

    1. فرش مانلی گفت:

      طرح های 1200 و 1500 شانه هم متفاوت معمولا هستند.

  4. فاطمه گفت:

    تفاوت فرش 1200 و 1500 شانه در واقع تعداد گره و شانه فرش هست و طرح هاش گاهی درسته؟

  5. محمد گفت:

    جالب بود تفاوت های فرش 1500 و 1200 شانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *