مجله مانلی

راه های تشخیص فرش 1500 شانه واقعی چیست؟

1500reeds 2

راه های تشخیص فرش ۱۵۰۰ شانه واقعی

در این مقاله از فرش مانلی قصد داریم به موضوع راه های شناخت فرش ۱۵۰۰ شانه بپردازیم، لطفا با ما همراه باشید.

یکی ازجدیدترین فرش های ماشینی در بازار فرش ۱۵۰۰ شانه می باشد که به یکی از رقیب های قالی های دستبافت تبدیل شده است. به صورت خلاصه برخی ویژگی های آن به این شرح می باشند: ریزبافت ترین فرش موجود در بازار است، طرح و نقوش آن ظریف و زیبا می باشد، مناسب برای دکوراسیون های کلاسیک و مدرن، از الیاف اکریلیک هیت ست شده بافته شده است.

تعریف فرش ۱۵۰۰ شانه

می توان با کمک دو مفهوم شانه و تراکم فرش ۱۵۰۰ شانه را شناخت و تعریف کرد بنابراین لازم است در ابتدا با این دو مفهوم بهتر آشنا بشویم که این گونه قابل تعریف هستند: تراکم فرش به معنای فاصله الیاف آن است یعنی به تعداد گره های موجود در قسمت طول فرش گفته می شود و هرچقدر فاصله این الیاف در پُشت فرش به یک دیگر نزدیک تر باشد تراکم آن بیش تر خواهد بود. شانه به تعداد گره های عرضی فرش در هر متر آن گفته می شود.

فرش ۱۵۰۰ شانه در تراکم ۴۵۰۰ بافته می شود و با توجه به تعاریف فوق می توان این چنین نتیجه گرفت که اگر شما به پُشت فرش دقت کنید متوجه خواهید شد که در یک متر از عرض آن ۱۵۰۰ گره و در یک متر طول آن ۴۵۰۰ گره وجود دارد.

شناخت فرش ۱۵۰۰ شانه با کمک دو مفهوم شانه و تراکم و نشانه های تاثیرگذاری آنها امکان پذیر است.

  • مقاومت و پایداری: دوام و مقاومت فرش به تراکم آن بستگی دارد و با یک دیگر رابطه مستقیم دارند بنابراین هرچقدر میزان تراکم فرش بیش تر باشد دوام آن بیش تر خواهد بود.
  • زیبایی: هر چقدر شانه و تراکم یک فرش بیش تر باشد گره های بیش تری در آن به کار برده می شود و طرح های فرش ظریف تر و زیباتر می شود.
  • ضخامت: هر چقدر تعداد تراکم و شانه فرش افزایش یابد طول نخ های خاب آن کوتاه تر می شود و اگر میزان شانه و تراکم پایین تر باشد طول نخ خاب بلند تر است یعنی ضخامت فرش ۱۵۰۰ شانه از ۷۰۰ شانه کمتر است.
  • قیمت: فرش هایی که میزان شانه و تراکم بالایی  دارند به دلیل ظرافت بیش تری که در آن ها دیده می شود قیمت بیش تری نسبت به فرش هایی با شانه و تراکم کمتر دارند به عنوان نمونه قیمت فرش ۱۵۰۰ شانه از ۱۲۰۰ شانه بیشتر است.

امیدواریم همچنان با ادامه این مقاله از فرش مانلی با موضوع راه های شناخت فرش ۱۵۰۰ شانه، همراه ما باشید.

نوع جنس الیاف بافت فرش

فرش ۱۵۰۰ شانه با نخ های اکریلک هیت ست شده بافته می شوند که مرغوب ترین نخ مخصوص فرش ماشینی در دنیا است. دوام و استقامت این نوع نخ در برابر حرارت عالی است و همچنین ثبات رنگ فرش ۱۵۰۰ شانه خوب است و پس از شست و شو تغییر رنگی ندارد.

برخی نشانه های تشخیص نخ اکریلک به این شرح می باشند که ممکن است برای تشخیص فرش ۱۵۰۰ شانه به شما کمک بکنند:

  • فرش اکریلیک نسبت به پلی استر لطیف تر و روشن تر است.
  • در حین لمس کردن فرش احساس چسبندگی وجود ندارد.
  • نخ اکریلیک بوی پلاستیک و مواد نفتی را به همراه ندارد.
  • مقاومت بالایی در برابر پاخوردگی دارد و برگشت پذیری آن فوق العاده است.
  • مقاومت زیادی در برابر حرارت های غیرمستقیم دارد.
  • رنگ های آن شاد و شفاف است.

منظور از فرش اکریلک هیت ست شده این است که الیاف آن بخاردهی شده اند یعنی هیت ست شدن یک فرآیند خاصی می باشد که بر روی فرش های ماشینی انجام می شود. فرش هایی که این فرآیند هیت ست شده بر روی آن ها انجام می شود ضد حساسیت و آلرژی هستند و پُرزدهی ندارند.

دریافت هفتگی مقالات بروز فرش و دکوراسیون خانه 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *