مجله مانلی

چرا به فرش 1200 شانه ریزبافت می گویند؟ ویژگی ها و خصوصیات

فرش 1200 شانه

ویژگی ها و نشانه های فرش ۱۲۰۰ شانه

در این مقاله از فرش مانلی قصد داریم به موضوع خصوصیات خاص فرش ۱۲۰۰ شانه بپردازیم و بیش تر با این فرش لوکس آشنا بشویم، لطفا با ما همراه باشید.

معرفی کوتاه فرش ۱۲۰۰ شانه

این نوع قالی از معروف ترین فرش های ماشینی است و مورد توجه و استقبال خریداران نیز قرار گرفته است. به صورت مختصر و کوتاه می توان گفت میزان تراکم و فشردگی زیادی دارد که باعث افزایش زیبایی و لطافت آن شده است همچنین ضخامت کمتری دارد که سبب شده است مقدار وزن کمتری داشته باشد و زیبایی خیره کننده ای در آن دیده می شود و به فرش های دستبافت شبیه است.

تعریف و علت اهمیت شانه و تراکم فرش

فرش های ماشینی در میزان شانه و تراکم های مختلفی تولید می شوند که این دو موضوع از ویژگی های مهم فرش های ماشینی است تا حدی که این خصوصیت یکی از نشانه های دوام و کیفیت قالی می باشد و شناخت آن ها می تواند به شما در خرید فرش کمک کرده و راهنمایی بکند مثلا شانه فرش با ظرافت آن ارتباط مستقیم دارد یا هر چقدر تراکم فرش بیش تر باشد  دوام و استحکام آن بیش تر خواهد بود. به صورت خلاصه می توان این دو مفهوم را این چنین تعریف کرد:

شانه فرش به تعداد گره یا ریشه در هر یک متر از عرض فرش گفته می شود ولی تراکم تعداد گره در یک متر طول فرش می باشد.

فرش ۱۲۰۰ شانه در میزان تراکم ۳۶۰۰ بافته می شود یعنی درهر یک متر از عرض آن ۱۲۰۰ عدد گره و در یک متر طول آن ۳۶۰۰ گره وجود دارد.

ریزبافت بودن فرش ۱۲۰۰ شانه

همان گونه که می دانیم در بازار دو نوع فرش یعنی دستبافت و ماشینی وجود دارد و برای شناخت مرغوبیت آن ها باید بدانید که کدام یک ریزبافت تر است به این معنی که هرچقدر فرش ریزبافت تر باشد میزان مرغوبیت آن بیش تر می باشد که یکی از دلایل اهمیت مرغوبیت فرش این است که از ظرافت بیش تری برخوردار است زیرا باعث می شود طرح نهایی زیباتر به نظر برسد. فرش ۱۲۰۰ شانه نیز ریزبافت می باشد اما دلیل و نشانه آن چیست؟ به صورت خلاصه می توان گفت هرچقدر فرش میزان تراکم بیش تری داشته باشد ریزبافت تر خواهد بود و ارتباط مستقیمی میان این دو موضوع وجود دارد به عنوان نمونه فرش ۷۰۰ شانه تراکم ۲۵۵۰ و فرش ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰ دارد بنابراین فرش ۱۲۰۰ شانه نسبت به فرش ۷۰۰ شانه ریزبافت تر است.

امیدواریم همچنان با ادامه این مقاله از فرش مانلی با موضوع خصوصیات خاص فرش ۱۲۰۰ شانه، همراه ما باشید.

استوار و محکم بودن فرش ۱۲۰۰ شانه

تراکم یکی از شاخصه های اصلی در فرش ماشینی است که با شانه فرش رابطه مستقیم دارد یعنی هرچقدر تراکم فرش بیش تر بشود میزان شانه آن افزایش می یابد. مقدار تراکم بالا نیز باعث افزایش محکم بودن فرش می شود به عنوان نمونه فرش ۱۲۰۰ شانه از ۷۰۰ شانه محکم تر و سِفت تر است.

دریافت هفتگی مقالات بروز فرش و دکوراسیون خانه 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *