مجله مانلی

عوامل موثر در قیمت فرش 12 متری

12m

فرش، برای قرن ها مهم ترین عنصر چیدمان فضا بوده اند و تاثیر چشمگیری در ارزش زیبایی شناسی اتاق نشیمن، اتاق خواب، پذیرایی یا دفتر کار دارد و باعث می شود تا انرژی تازه ای به فضای مورد نظر شما افزوده شود. البته این تمام ویژگی های مثبتی نیست که می توان در مورد فرش ذکر کرد، علاوه بر این موارد فرش دارای چندین مزیت دیگر نیز هست مثلا آنها فضای داخلی منزل را گرم کنند و از ورود سرما و رطوبت به منزل جلوگیری نمایند، سر و صدا را کاملاً سرکوب و از کف در برابر خراش محافظت کنند. اما شاید مهم ترین دلیلی که باعث شده است که انسان در گذر زمان بیش از پیش با این محصول ارتباط بگیرد این است که باعث می شود منزل به مکانی آرامش بخش برای زندگی در کنار خانواده تبدیل  شود.

اما در بسیاری از موارد، خرید فرش می تواند هزینه بسیار زیادی برای شما به همراه داشته باشد. به دلیل قیمت و تاثیر ویژه ای که فرش در زیبایی منزل دارد لازم است تا هنگام خرید بدانید چه عواملی در تعیین قیمت آن موثر می باشند.

هنگام صحبت در مورد قیمت فرش، ابتدا باید جنس الیاف آن را در نظر بگیرید، سپس به ابعاد فرش دقت کنید یعنی هر چه یک فرش بزرگتر باشد، از مواد اولیه بیشتری برای تولید آن استفاده شده است و بنابراین قیمت آن بالاتر خواهد بود. علاوه بر مواردی که تاکنون ذکر شد، می توان به مواردی همچون نخ خاب، تراکم و ضخامت و برند تولیدکننده فرش نیز اشاره کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا هر کدام از این موارد را به صورت مفصل بررسی نماییم.

جنس الیاف فرش

در بافت فرش‌های ماشینی از سه نوع نخ تار و پود و خاب استفاده می شود که در این میان نخ خاب، فاکتور بسیار مهم و تاثیرگذاری است زیرا این عامل می تواند بر کیفیت نهایی محصول و ویژگی‌های فرش موثر باشد. نخ خاب حدود ۷۰ درصد وزن کل فرش را تشکیل می‌دهد و بر روی کیفیت، دوام، استحکام، ثبات رنگ، مقاومت در برابر سایش، حتی زیبایی و نرمی فرش موثر است. به همین دلیل جنس نخ خاب فرش بر روی قیمت گذاری فرش 12 متری موثر است. در حال حاضر، یکی از بهترین الیاف موجود در بازار جهانی و مورد استفاده برای بافت فرش‌های ماشینی،  نخ اکریلیک هیت ست شده است. این نخ جز الیاف مصنوعی با کیفیت بالا می باشد که در تولید فرش‌ ماشینی مورد استفاده قرار می گیرد. فرش‌های ۱۲ متری بافته شده با نخ اکریلیک از کیفیت و دوام بالاتری برخوردار هستند و به دلیل جذابیت طراحی و ثبات رنگ، معمولاً قیمت بالاتری دارند. به همین دلیل فاکتور نخ خاب فرش، در قیمت گذاری بسیار مهم و حیاتی است.

شانه و تراکم فرش

یکی از عواملی که تاثیر مستقیمی روی قیمت فرش 12 متری دارد، شانه و تراکم فرش است. به عنوان مثال هر چقدر شانه و تراکم یک فرش بالاتر باشد همچون فرش های 1500 و 1200 شانه که به فرش های دستباف گونه نیز معروف هستند قیمت فرش افزایش می یابد. فرش 1500 شانه از زیبایی و کیفیت بالاتری نسبت به فرش 700 شانه  برخوردار هستند به همین دلیل قیمت آنها نیز به مراتب از فرش 700 شانه بیشتر است. فرش هایی که تراکم و شانه بالایی دارند به دلیل اینکه نقشه فرش را با وضوح و ظرافت بیشتری به نمایش می گذارند، توانسته اند در سال های اخیر جایگاه ویژه ای را در میان خریداران ایرانی بدست بیاورند.

بنابراین یک فرش 12 متری 1500 شانه با تراکم 4500 گره، قطعا از فرش 12 متری 700 شانه که تراکمی برابر با 2550 گره دارد قیمت بالاتری خواهد داشت. به یاد داشته باشید که شانه و تراکم فرش به عنوان فاکتوری تاثیرگذار در انتخاب فرش استفاده می شود.

تعداد رنگ به کار رفته در بافت

یکی دیگر از مواردی که در قیمت گذاری نهایی فرش می تواند موثر باشد، تعداد رنگ های به کار رفته در بافت فرش است. به عنوان مثال برای فرش های 700 شانه از تعداد رنگ 8 ، 10 و حتی 12 رنگ استفاده می شود اما فرش های 1200 شانه چون تراکم 3600 گره دارند نمیتوان از تعداد رنگ بالا در بافت شان استفاده نمود و تعداد رنگ استاندارد برای بافت این فرش 8 رنگ می باشد. اما باید به این نکته باید توجه نمود که عامل مهم و تاثیرگذار در قیمت فرش، شانه و تراکم آن می باشد چرا که هر چه گره و ریشه در یک فرش بیشتر باشد فرش با تراکم و شانه بالاتر تولید شده و فرش مرغوب تر است.

نتیجه گیری

توجه داشته باشید که تصمیم گیری در مورد خرید فرش، باید بر اساس بودجه، نیازهای شما و فضایی که قصد مفروش کردن آن را دارید انجام شود. اگر به دنبال کیفیت بالا و یا طراحی جذاب هستید و قیمت محصول برای شما دارای اهمیت نیست قطعا فرش های 1500 شانه و یا کهنه نما برای خرید به شما پیشنهاد می گردد، اما اگر بودجه محدودی برای خرید فرش دارید و به دنبال یک گزینه با قیمت مناسب تر هستید، فرش هایی با تراکم کمتر می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. در صورتی که هنوز سوال و یا ابهامی در مورد خرید فرش 12 متری داشتید می توانید با کارشناسان فروش با شماره 09134824741 تماس حاصل نموده و به صورت رایگان مشاوره دریافت نمایید.

دریافت هفتگی مقالات بروز فرش و دکوراسیون خانه 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *