مجله مانلی

قالی چیست و چه تفاوتی با فرش دارد؟

قالی چیست و چه تفاوتی با فرش دارد؟

برای همه محصولاتی که به دست بشر تاکنون ساخته و یا اختراع شده است، تاریخچه ای وجود دارد که نشان از قدمت و اصالت آن محصول می باشد. تاریخچه فرش، ریشه در تاریخ کشور ایران دارد و قدمت اولین کفپوش ایران به دوران هخامنشی بازمی گردد. در گذشته بسیار دور و در دوران تمدن های باستان، ایرانیان جز اولین اقوامی بودند که با خلاقیت خود توانستند این محصول را به اوج محبوبیت میان دیگر ملل برسانند. ما در این مقاله در فرش مانلی به توضیح درباره ی اینکه قالی چیست و چه تفاوتی با فرش دارد پرداختیم، با ما در این مقاله همراه باشید.

قالی یا فرش

قالی و یا کالین به نوعی از کفپوش زمین گفته می شود که برای بافت آن از الیاف پنبه، پشم و در بعضی موارد ابریشم استفاده می شود که حتی می توان از آن به عنوان محصولی تزیینی نیز استفاده نمود. توجه داشته باشید که به هر کفپوشی که روی زمین پهن شود، فرش می گویند اما منظور از قالی، تمام دست بافته های پرزدار و گره دارمی باشد. موارد استفاده از فرش و قالی با هم متفاوت است.

تفاوت فرش و قالی

فرش و قالی را می توان از نظر جنس، ابعاد، طرح و نقشه مورد بررسی قرار داد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

تفاوت از نظر جنس

جنس الیاف مورد استفاده برای بافت فرش و قالی متفاوت است. می توان برای بافت فرش از الیاف گوناگون و طرح های مختلف استفاده نمود اما قالی ها با ویژگی خاص خودشان شناخته می شوند. اصلی ترین ویژگی که باعث تمایز فرش و قالی می شود این است که قالی ها به صورت دستباف تولید شده و دارای تار و پود و گره می باشند اما فرش می تواند بسیار ساده تر و بدون هیچگونه تار و پودی بافته شود. معمولا قالی به خاطر الیاف مورد استفاده در بافت پرزدهی دارند اما همه فرش ها پرزدهی ندارند و یا میزان این پرزدهی کمتر است.

تفاوت از نظر ابعاد

فرش های ماشینی دارای ابعاد استاندارد هستند اما امکان تولید در ابعاد غیر استاندارد نیز برای آن ها وجود دارد، اما قالی ها در ابعاد مشخصی بافته می شوند. قالی ها تنها در سایز کوچکتر از 6 متر و اندازه های بزرگتر از 6 متر بافته می شوند.

موارد کاربرد قالیچه

معمولا از قالیچه ها به عنوان تابلو فرش استفاده می شود. همچنین می توان به عنوان کناره یا رانر نیز استفاده نمود. قالیچه ها انتخاب بسیار مناسبی برای اتاق خواب نیز می باشند. از قالی های بزرگتر همچنین می توان برای استفاده در پذیرایی منزل نیز استفاده کرد.

تفاوت از نظر کاربرد

اصطلاح فرش به هر کفپوشی اطلاق می شود که روی زمین پهن می شود و برای پوشاندن کف زمین به کار می رود. اما قالی نوعی از فرش است که کاربردهای متفاوتی همچون پشتی، تابلو فرش، سجاده و یا دیوارکوب دارد. همچنین لازم به ذکر است که فرش به صورت دو رو استفاده می شود اما قالی به صورت تک رو مورد استفاده قرار می گیرد.

طرح و نقشه قالی

سه طرح اصلی برای بافت قالی وجود دارد که عبارتند از قالی با طرح خشتی، ترنج و افشان، که هر کدام از این طرح ها دارای معانی و مفهوم خاصی است که باعث جذابیت قالی می شود. لازم به ذکر است که از طرح های خشتی برای بافت فرش ماشینی نیز استفاده می گردد، این طرح ها به صورت منظم کنار هم قرار می گیرند و نقشه نهایی قالی را به وجود می آورند.

برای بافت قالی با طرح افشان، تمام نقشه به صورت پراکنده در کل فرش بافته شده است، اما فرش با طرح ترنج نقطه مقابل افشان است زیرا ترنج در مرکزیت فرش قرار دارد و چهار گوشه فرش به وسیله لچک تزیین و بر زیبایی فرش افزوده است.

نتیجه گیری

هنر بافندگی مخصوصا بافت فرش، قدمتی به بلندای تاریخ و تمدن بشردارد و به جرات می توان گفت که ایران پایه گذار بافندگی در میان دیگر تمدن ها است. مردم در گذشته های دور به هر محصول بافته شده‌ای که به عنوان کفپوش محیط استفاده میشد فرش می گفتند و همین امر موجب شده است که هنوز برخی افراد فرش و قالی را مشابه هم تصور می کنند. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم اما در صورتی که هنوز سوال و یا ابهامی در مورد فرش و تفاوت آن با قالی دارید می توانید با کارشناسان واحد فروش فرش مانلی با شماره 09134824741 تماس بگیرید.

دریافت هفتگی مقالات بروز فرش و دکوراسیون خانه 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *