مجله مانلی

فرش 1200 شانه چند سال است که به بازار فرش آمده است؟

1200reeds 3

تاریخچه کوتاهی از فرش ۱۲۰۰ شانه

در این مقاله از فرش مانلی قصد داریم به موضوع تاریخچه فرش ۱۲۰۰ شانه بپردازیم و به صورتی مختصر آن را بررسی نماییم، لطفا با ما همراه باشید.

فرش ۱۲۰۰ شانه تقریبا به تازگی است که وارد بازار فرش شده است و توانسته طرفدارانی را به سمت خود جذب کند به گونه ای که امروزه این کفپوش زیبا به یکی از کالاهای پُرفروش تبدیل شده است.

نگاهی کوتاه به تاریخ فرش

گفته می شود که فرش ماشینی در سال های ۵۰ وارد ایران شده است و تا قبل از آن کشورهایی همچون دانمارک و بلژیک به تولید فرش های صنعتی می پرداخته اند. در ابتدای دهه ۵۰ اولین فرش ماشینی تولید داخل در کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان توسط ماشین های مخمل بافی ژاکارد و با الیاف مصنوعی براق و پُرز نسبتا کوتاه و وزن سبک بافته شد و روانه بازار گردید.

همزمان با آن برخی تجار، فرش هایی با همین مشخصات را از کشور بلژیک وارد بازار ایران کردند و سلیقه ایرانی با پدیده فرش ماشینی آشنا شد. با مشاهده استقبال نسبتا مطلوبی که مردم از فرش ماشینی نشان دادند ضاحبان گروه صنعتی بهشهر که از کارخانه داران و سرمایه گذاران خوش نام کشور بودند اقدام به تاسیس شرکت بزرگی به اسم شرکت صنایع کاشان نمودند که فعالیت آن در زمینه تولیدات مواد مرتبط با فرش و همچنین خود فرش ماشینی بود که اولین محصول آن در سال ۱۳۵۳ به بازار عرضه شد.

این محصول با نمونه های قبلی کاملا متفاوت بود و شباهت های زیادی به فرش های دستبافت داشت و به خصوص نوع پَشمی آن فوق العاده مورد اقبال عمومی قرار گرفت.

فرش ۱۲۰۰ شانه نیز اولین مرتبه در کاشان تولید شد و در سال ۱۳۹۴ اولین دستگاه تولید کننده فرش ۱۲۰۰ شانه به ایران وارد شد.

تعریف و شناخت فرش ۱۲۰۰ شانه

فرش ۱۲۰۰ شانه امروزه محبوبیت بسیار بالایی دارد هر چند که مزایا و معایب خاص به خود را به همراه دارد اما تعریف فرش ۱۲۰۰ شانه چیست؟ برای پاسخ دادن به این جواب در ابتدا باید با دو مفهوم شانه و تراکم در فرش آشنا بشوید که به صورت خلاصه این چنین تعریف می شوند:

شانه به تعداد گره هایی گفته می شود که در یک متر از عرض فرش قرار دارد و تراکم تعداد گره هایی است که در قسمت طول فرش قرار دارد (هرچقدر فاصله الیاف پُشت فرش به یک دیگر نزدیک تر باشد تراکم آن بیش تر است)

با توجه به این تعاریف می توان گفت فرش ۱۲۰۰ شانه که در تراکم ۳۶۰۰ بافته می شود  در یک متر از عرض آن ۱۲۰۰ گره و در یک متر از طول آن ۳۶۰۰ گره وجود دارد.

امیدواریم همچنان با ادامه این مقاله از فرش مانلی با موضوع تاریخچه فرش ۱۲۰۰ شانه، همراه ما باشید.

دلایل محبوبیت فرش ۱۲۰۰ شانه

فرش ۱۲۰۰ شانه از جمله محبوب ترین فرش ها می باشد زیرا از جذابیت، زیبایی و کیفیت برخوردار است. برخی ویژگی های این نوع فرش به این شرح می باشند:

جنس الیاف: برای بافت آن از الیاف مرغوبی به اسم اکریلیک هیت ست شده استفاده می شود، نخ های اکریلیک بهترین نوع نخ در تولید فرش ماشینی هستند بنابراین این قالی فاقد پُرزدهی می باشد و در برابر سایش و حرارت مقاوم می باشد.

ریزبافت: فرش ۱۲۰۰ شانه ریزبافت می باشد که باعث می شود وضوح طرح و نقوش آن بیشتر دیده بشود و به همین دلیل به قالی های دستبافت شباهت دارد و می تواند گزینه مناسبی برای زینت بخشی دکوراسیون محیط خانه شما باشد.

رنگ فرش: فرش ۱۲۰۰ شانه دارای رنگ بندی های مختلفی می باشد و به صورت کلی دارای ۸ یا ۱۰ رنگ متفاوت است.

طرح و نقوش: طرح ها و نقشه های فرش ۱۲۰۰ شانه به دلیل اسقبال زیاد در حال افزایش است و طرح های آن تا به اندازه ای زیبا است که بسیاری از نگاه ها را به سمت خود جذب می کند.

دریافت هفتگی مقالات بروز فرش و دکوراسیون خانه 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *