مجله مانلی

چگونگی تشخیص فرش وینتیج اصل از جعلی

vintage rugs

نشانه های فرش وینتیج اصل

همان گونه که می دانید فرش یکی از عناصر اصلی برای زیبایی و زینت بخشی دکوراسیون محیط خانه می باشد و نشاط و گرما به منزل شما می بخشد، به صورت کلی یک عنصر تشکیل دهنده و تکمیل کننده برای دکوراسیون داخلی خانه است. امروزه با پیش رفت صنعت فرش، انواع مختلفی از فرش های ماشینی طراحی شده اند که یکی از مدرن ترین آن ها نوع وینتیج است‌. در این مقاله از فرش مانلی قصد داریم به موضوع نشانه های فرش وینتیج اصل بپردازیم، لطفا با ما همراه باشید.

معرفی کوتاه فرش وینتیج، یک راه آسان برای شناخت

واژه وینتیج به معنی مرغوب است و به اشیاء و وسایلی گفته می شود که از گذشته مورد علاقه مردم بوده است و در این زمان کنونی از آن ها استفاده می شود. سبک وینتیج در اروپا بعد از تمام شدن جنگ جهانی به وجود آمد زیرا در آن زمان بسیاری از خانه های مردم تخریب شده بود و برای بازسازی به انتخاب اشیاء قدیمی تر روی آوردند زیرا این لوازم ارزان تر بودند.

اکنون فرش های دستبافت نیز مورد علاقه مردم است اما قیمت بالایی دارند و بسیاری از افراد ترجیح می دهند که نمونه های مشابه آن را خریداری نمایند زیرا فرش وینتیج که به آن کهنه نما نیز می گویند به فرش های دستبافت و قدیمی شباهت دارد در واقع این فرش های وینتیج به مرور زمان کهنه نشده اند بلکه به عمد ظاهر این چنینی دارند.

انواع فرش های وینتیج

فرش های وینتیج به دو صورت تولید و بافته می شوند. در نوع اول همان فرش های ماشینی هستند که به صورت کهنه و نخ نما تولید می شوند ولی در نوع دوم فرش های دستبافتی هستند که قدمتی طولانی دارند و ارزش و قیمت زیادی هم دارند. فرش های وینتیج در انواع مختلفی مانند طوسی و در طرح ها و رنگ های منحصر به فردی تولید می شوند.

خصوصیات و نشانه های فرش وینتیج

جنس نخ و نوع الیاف

فرش وینتیج از الیاف طبیعی ویسکوز بافته می شود. الیاف تشکیل دهنده نخ ویسکوز از مواد طبیعی به دست می آید و در طی فرآیندی به الیاف مورد نظر تبدیل می شوند. فرشی که با این الیاف بافته می شود ویژگی هایی همچون لطافت، نرمی و عدم پُرزدهی دارد. توجه داشته باشید که درحال حاضر بهترین نوع الیاف برای بافت فرش ماشینی نخ اکریلیک صد در صد هیت ست شده و نخ طبیعی ویسکوز تهیه شده از بامبو است که به ان نخ بامبو هم گفته میشود.

امیدواریم همچنان با ادامه این مقاله از فرش مانلی با موضوع نشانه های فرش وینتیج اصل، با ما همراه باشید.

طرح و نقش فرش وینتیج

رنگ و طرح فرش وینتیج خاص و متنوع است و می توانید به راحتی با دکوراسیون خانه خود تطبیق نمایید یعنی می تواند با هر سلیقه ای هماهنگ بشود، به صورت کلی طرح و نقشه فرش وینتیج اختصاصی می باشد.

قیمت فرش وینتیج

به صورت کلی می توان گفت قیمت فرش های مدرن نسبت به فرش های سنتی تا حدودی کمتر و مناسب تر است البته توجه داشته باشید که میزان تراکم و ابعاد فرش بر روی قیمت نهایی فرش تاثیرگذار هستند.

شانه و تراکم فرش وینتیج

یکی از مهم ترین موضوعاتی که درباره ی فرش ماشینی وجود دارد مبحث شانه و تراکم آن است یعنی دو مورد از مشخصه های اصلی در یک فرش ماشینی شانه و تراکم است که دارای ویژگی های خاصی می باشند، بنابراین بهتر است که با این دو مفهوم بیش تر آشنا بشویم که در ابتدا آن ها را تعریف می کنیم: شانه فرش به تعداد گره های عرض فرش در هر متر آن گفته می شود و تراکم به تعداد گره های موجود در قسمت طول آن گفته می شود یعنی تراکم فرش به فاصله الیاف آن اشاره دارد.

فرش وینتیج در میزان شانه و تراکم های متفاوتی یعنی ۵۰۰ شانه، ۷۰۰ شانه، ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه بافته می شود اما چگونه می توان این میزان شانه و تراکم را در یک فرش تشخیص داد؟!

طبق تعریف بالا می توان گفت به عنوان نمونه در فرش ۱۲۰۰ شانه که در تراکم ۳۶۰۰ بافته می شود در هر یک متر از عرض آن ۱۲۰۰ گره و در یک متر طول آن ۳۶۰۰ گره وجود دارد.

تاثیر میزان شانه و تراکم فرش بر روی آن برای شناخت بهتر

  • هر چقدر تراکم فرش بیش تر باشد استحکام و دوام آن افزایش می یابد و در مقابل سایش ماندگارتر است.
  • هر چقدر میزان شانه فرش بیش تر باشد ظرافت طرح های بر روی آن بیش تر است.
  • هر چقدر تراکم فرش بیش تر باشد و با تعداد شانه های آن تناسب داشته باشد کیفیت فرش بیش تر خواهد بود.

جمع بندی

این مقاله ای بود از تیم تحریر فرش مانلی با موضوع نشانه های فرش وینتیج اصل که امیدواریم برای شما مخاطبان گرامی مفید و کاربردی واقع شده باشد، همچنین باعث افتخار است که از فروشگا فرش مانلی بازدید کرده و ما را بیش تر همراهی نمایید. در صورتی که هنوز هم در مورد خرید فرش وینتیج سوالاتی دارید میتوانید با همکاران ما در فرش مانلی تماس حاصل فرمایین و سوالات خود را بپرسید یا در بخش نظرات همین پست نظراتتان را بپرسید.

دریافت هفتگی مقالات بروز فرش و دکوراسیون خانه 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *