مجله مانلی

تاریخچه فرش وینتیج: از ریشه های تاریخی تا امروز

فرش وینتیج

نگاهی کوتاه به تاریخچه فرش وینتیج

در این مقاله از فرش مانلی قصد داریم به موضوع بررسی تاریخچه فرش وینتیج بپردازیم، لطفا با ما همراه باشید.

فرش وینتیج چیست؟

در سال های اخیر تحولاتی در صنعت فرش رخ داده است که یکی از آن ها تولید فرش وینتیج یا کهنه نما می باشد. کلمه وینتیج به صورت کلی برای بیان وسایل قدیمی و عتیقه که ارزش و کیفیت بالایی دارند استفاده می شود. این نوع فرش ها شباهت زیادی به فرش های با قدمت بالا دارند که این موضوع باعث شده است مورد توجه قرار بگیرند اما توجه داشته باشید فرش های وینتیج همان قالی های نو و تازه ای هستند که تنها از طرحی کهنه نما یا وینتیج بافته میشوند.

طراحی وینتیج چیست و چگونه شکل گرفته است؟

چون فرش را می توان یک عنصر در طراحی داخلی در نظر گرفت پس شاید بهتر است مقداری این موضوع را نیز بررسی کنیم.

طراحی وینتیج به آیتمی از دوران دیگر اشاره دارد که ارزش آن مهم و قابل تشخیص می باشد و این سبک را می توان در طراحی داخلی، دکور، لباس و سایر زمینه ها اعمال نمود. این نوع طراحی محبوب است و حتی قیمت اقلام قدیمی نیز افزایش یافته است.

اصلاحات ونیتج وعتیقه به جای یک دیگر استفاده می شوند و برخی از آن ها همپوشانی هم دارند اما با این حال کلمات معانی مختلف خود را دارند. وینیتج به صورت کلی به کالایی از مواد با کیفیت بالا و یا صنایع دستی اشاره دارد که مشخصه یک دوره زمانی خاص یا یک هنرمند است ولی عتیقه مرتبط با آیتمی است که به دورانی با حداقل ۱۰۰ سال قدمت اشاره دارد.

اما این اقلام قدیمی یا وینتیج علاقه بسیاری را برانگیخته است و دلایل مختلفی برای محبوبیت این طراحی قدیمی وجود دارد، برخی ادعا می کنند که این پدیده به دلیل کمیاب بودن و ارزش کلاسیک اقلام است و برخی دیگر دلیل آن را ترکیبی از حس نوستالژی افراد و ایجاد یک جذابیت عاطفی مثبت نسبت به دوران گذشته یا کودکی عنوان کرده اند.

زیرمجموعه های این طراحی خاص

طراحی قدیمی یا وینتیج شامل زیر مجموعه های مختلفی است که منعکس کننده تنوع گسترده زیباشناسی است که سبک های طراحی سنتی و قرن بیستم را تشکیل می دهد.

  • سبکی وجود دارد که شامل خطوط منحنی، گل ها وگیاهان، رنگ های متضاد و جزئیات پیچیده است که در آغاز دهه ۱۹۱۰ محبوبیت یافت که در طراحی برخی فرش ها نقوش گل ها و گیاهان وجود دارد.
  • در یک سبک دیگر که در دهه ۱۹۳۰ به اوج خود رسید عمدتا دارای اشکال هندسی و الگوهای متقارن است که در طراحی برخی فرش ها این اشکال دیده می شود.

امیدواریم همچنان با ادامه این مقاله از فروشگاه آنلاین فرش مانلی با موضوع بررسی تاریخچه فرش وینتیج، ما را همراهی نمایید.

سبک وینتیج در اروپا قدیم

سبک وینتیج بعد از تمام شدن جنگ جهانی در اروپا به وجود آمد. مردم در آن زمان به خرید اشیا دست دوم و قدیمی که ارزان تر بود روی آوردند و این سبک از اوایل ۱۹۹۰ میلادی مورد توجه مردم قرار گرفت. اما امروزه نیز باوجود گذشتن بیش از 30 سال از آن زمان طرح وینتیج در کشور های اروپایی از محبوببیت بسیار بالایی برخوردار است و اروپا یکی از مقاصد صادراتی بسیاری از شرکت های فرش است.

نحوه تولید فرش وینتیج

فرش وینتیج با استفاده از الیاف طبیعی ویسکوز بافته میشود و از نرم و لطفات بیشتری برخوردار است. فرش وینتیج به مانند فرش های کلاسیک بافته میشود و تنها تفاوت در تعداد رنگ نخ های بکار رفته در بافت فرش، الیاف طبیعی بودن آن و همچنین طراحی و نقشه اختصاصی کهنه نما آن است.

دلایل کاربرد فرش وینتیج

  • این فرش دارای جلوه ای جذاب و خاص می باشد.
  • با انواع سبک های دکوراسیون های داخلی سازگار است.
  • در مقایسه با فرش های کهنه واقعی قیمت کمتری دارد.
  • از طراحی زیبایی مشابه فرش های کهنه نما و وینتیج برخوردار است.

خلاصه

این مقاله ای بود از فرش مانلی با موضوع بررسی تاریخچه فرش وینتیج که امیدواریم برای شما مخاطبان گرامی مفید و کاربردی واقع شده باشد. همچنین باعث افتخار است که از فروشگاه فرش مانلی بازدید کرده و ما را بیش تر همراهی نمایید.

دریافت هفتگی مقالات بروز فرش و دکوراسیون خانه 

نوشته های مشابه

9 دیدگاه در “تاریخچه فرش وینتیج: از ریشه های تاریخی تا امروز

  1. علی فلاح گفت:

    سلام برای شستشوی فرش چه محصولات رو پیشنهاد میکنید؟

  2. افشانی فر گفت:

    سلام امکانش هست فرق تراکم فرش های 1200 و 1500 یه توضیح بدید

  3. Iman گفت:

    سلام می خواستم بدونم الیاف فرش ها از نظر کیفیت خوب هست و شرایط اقساطی تون چطور است

  4. Zeynab گفت:

    من تا قبل از اینکه فرش های وینتیج شما را ببینم از طرح های وینتیج خوشم نمیومد ولی الان که فرش های وینتیج شمارا دیدم عاشق طرح های شما شدم

  5. مریم گفت:

    فرش وینتیج ۹ متری هم دارید؟؟

  6. عرفان گفت:

    سلام وقت بخیر در مورد کیفیت و شست‌وشوی فرش وینتیج شنیده بودم که فقط باید با شامپو فرش شسته بشه؟

  7. میثم احمدی گفت:

    سلام این فرش که در عکس بالا هست موجود دارید؟؟

  8. امیر گفت:

    فرش وینتیج لازم دارم دارین

  9. رضا گفت:

    مقاله مفیدی بود جالب بود فکر میکردم فرش وینتیج قیمت خیلی بالاتری نسبت به فرش کلاسیک داره حالا متوجه شدم تفاوت قیمت کمی دارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *