مجله مانلی

علت زردی فرش بعد از شست و شو چیست؟ راه های رفع آن

روش های رفع زردی فرش

علت زردی فرش بعد از شست و شو و رفع زردی فرش

با مقاله ای دیگر از فروشگاه فرش مانلی با موضوع زرد شدن فرش بعد از شست و شو ، در خدمت شما مخاطبان گرامی هستیم ، لطفا با ما همراه باشید.

آیا تا به حال فرش منزل شما بعد از تمیز کردن زرد شده است؟ اگر این اتفاق رخ داده بدیهی است که شما قصد ندارید فرش را در همان حالت رها کنید بلکه حتی می خواهید رنگ آن را بازیابی کنید ، اما ابتدا باید انواع مختلف زرد شدن فرش و نحوه برخورد با آن ها را بشناسید.

فرش می تواند بر اثر لکه های معمولی ، لکه های شیمیایی یا زرد شدن فنولیک ( فنول ها یا فنولیک ها در دسته بندی ترکیبات آلی هستند) به رنگ زرد دیده بشوند. اگر بعد از تمیز کردن فرش ، رگه های زرد رنگی مشاهده کردید احتیاجی به نگرانی نیست ، شما می توانید آن لکه را با استفاده از شست و شوی اسیدی ، تمیز کردن استخراجی ، ایزوپروپیل الکل ، سرکه و اسید سیتریک و سایر روش ها پاک کنید ، البته توجه داشته باشید که مقداری از زردی شیمیایی فرش قابل حذف نخواهد بود.

در ابتدا باید بگوییم که زرد شدن فرش چیست؟ زرد شدن فرش به تغییر رنگ فرش با لکه های زرد رنگ گفته می شود. اکنون می توانیم انواع زرد شدن ، علت تغییر رنگ و نحوه ترمیم فرش را با جزئیات بررسی کنیم.

انواع زردی فرش:

زردی معمولی

زردی معمولی فرش زمانی رخ می دهد که موادی که به صورت روزمره بر روی آن ریخته می شود فرش شما را لکه دار بکنند. علاوه بر این قسمت هایی از فرش شما که در معرض ترافیک قرار دارند ، کثیفی و باقی مانده ی دیگر آلودگی ها را در خود انباشته می کنند و پس از مدتی رنگ آن تغییر می کند و می تواند زرد بشود که این اتفاق باعث ایجاد اختلاف میان رنگ قسمت حفظ شده و قسمت در معرض دید بشود.

برخی از روش ها می توانند لکه های زرد معمولی فرش را برطرف کرده و آن را به رنگ اصلی حود بازگردانند.

زردی شیمیایی

زردی شیمیایی زمانی رخ می دهد که مواد شیمایی ترکیب الیاف را تغییر بدهند. مواد شیمیایی مانند شوینده های با ph یا قلیایی بالا و جوش شیرین می توانند پس از تمیز کردن فرش شما، لکه ای برجای بگذارند. اکثر زردی های شیمیایی را می توان با استفاده از محلول های اسیدی برطرف کرد.

زردی فنولیک

زردی فنولیک نوعی زردی شیمیایی است و در فرش هایی که BHT (butylated hydroxyl toluene) دارند رخ می دهد. فرش های دارای BHT به فضای تنفسی کافی نیاز دارند ، هنگامی که اشیایی مانند مبلمان روی آن قرار می گیرند ناحیه ی تحت پوشش هوای کافی دریافت نمی کند بنابراین BHT واکنش نشان می دهد و باعث زرد شدن فرش می شود.

معکوس کردن اثرات زردی فنولیک روی فرش شما می تواند چالش برانگیز باشد ، قرار دادن فرش در معرض هوا می تواند منجر به ترمیم تدریجی رنگ آن بشود ، همچنین اسید سیتریک می تواند برای درمان زردی فنولیک استفاده بشود. با این حال هیچ تضمینی وجود ندارد که این فرآیندها جواب بدهند.

 علل زرد شدن فرش

فرش ها به دلایل مختلفی ممکن است زرد بشوند که در این قسمت به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

منتقل شدن یا سرایت

گاهی اوقات لکه های روی فرش شما عمیق هستند، آن ها ممکن است وارد فرش شده و به لایه ی زیرین منتقل شده باشند. وقتی یک لکه زرد را از روی فرش خود پاک می کنید فقط قسمت بالایی آن را تمیز کرده اید و بعد از چند روز کثیفی موجود در لایه ی زیرین می تواند الیاف فرش را طی کرده و دوباره لکه در همان نقطه ظاهر بشود.

هنگامی که فرش خود را با بخار تمیز می کنید این اتفاق ممکن است رخ بدهد. از آن جایی که فرش بعد از تمیز شدن خیس می شود، کثیفی و آلودگی در لایه ی زیرین که محبوس بوده است توسط الیاف به سمت بالا حرکت کرده و روی سطح فرش نمایان می شود.

جوش شیرین

بعد از شستن فرش با جوش شیرین و خشک کردن آن، رنگ اولیه فرش باید بازیابی بشود اما همیشه این اتفاق نمی افتد. ممکن است متوجه بشوید که جوش شیرین فرش شما را زرد کرده است، برای بازگرداندن رنگ فرش خود از سرکه سفید با مخلوط آب استفاده کنید.

هر مرتبه که از جوش شیرین برای تمیز کردن استفاده می کنید می توانید بعد از پاکیزه کردن از محلول سرکه استفاده نمایید زیرا این فرآیند تضمین می کند که فرشی با تغییر رنگ نخواهید داشت.

اگر همچنان به مطالعه ادامه این مقاله از فرش مانلی با موضوع زرد شدن فرش بعد از شست و شو علاقه مند هستید ، لطفا با ما همراه باشید.

دریافت هفتگی مقالات بروز فرش و دکوراسیون خانه 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *