مجله مانلی

چگونه متوجه پوسیدگی فرش و رفوشدگی آن شویم؟

چگونه متوجه پوسیدگی فرش شویم

یکی از نشانه های آسیب غیرقابل جبران فرش، فرسودگی و پارگی زیاد است. از جمله مواردی پوسیدگی فرش می توان به لبه های فرسوده، نازک شدن قابل توجه در مناطق پرتردد، یا نقاط طاسی قابل مشاهده که در آن الیاف فرش به طور کامل فرسوده شده اند اشاره داشت. اگر فرش شما نشانه‌هایی از باز شدن را نشان می‌دهد یا اگر پرزها در سطح فرش صاف شده است و حتی پس از تمیز کردن باز نمی‌گردد، اینها نشانه‌های واضحی از خرابی قابل توجه است که قابل برگشت نیست. در این مقاله در فرش مانلی به به توضیح درباره روش های تشخیص پوسیدگی و رفوشدگی فرش پرداختیم.

لک و تغییر رنگ

یکی دیگر از مواردی که باعث خرابی فرش می گردد و نیاز به رفوشدگی دارد وجود لکه های دائمی و تغییر رنگ فرش است که نشانه ای از خراب شدن فرش است. برخی از مواد مانند سفید کننده، آبمیوه می توانند باعث ایجاد لکه هایی شوند که به عمق الیاف فرش نفوذ می کنند و باعث می شوند که رنگ فرش به صورت دائمی تغییر یابد. باید توجه داشته باشید که برای رفع این لکه لازم است تا به صورت حرفه ای آن را از روی فرش پاک کنیم و در صورتی که نتوان این لکه‌ها را به صورت حرفه ای پاک نمود، ظاهر فرش به صورت جدی آسیب‌ جبران‌ناپذیری دیده است.

وجود کپک پشت فرش

وجود کپک نشانه مهمی در مورد کیفیت فرش است که نشان از سلامتی و قابلیت استفاده از آن دارد. کپک معمولاً از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض رطوبت ناشی می شود و می تواند خطرات جدی برای سلامتی اعضای خانواده ایجاد نماید. اگر فرش شما بوی کپک زدگی می‌دهد یا متوجه لکه‌های سبز یا سیاه در پشت فرش می‌شوید، این نشان‌دهنده آسیب شدید توسط آب و خطر بالقوه برای سلامتی است و می تواند فرش را خراب ‌کند.

چگونه می توان فرش پوسیده و رفوشده را تشخیص دهیم؟

ارزیابی شدت لکه

یکی از راه‌های تشخیص فرش خراب و یا قابل تعمیر کردن، ارزیابی شدت پوسیدگی و نوع لکه است. در حالی که لکه های خاصی مانند قهوه یا گِل را می توان با تمیز کردن به صورت کامل پاک کرد، برخی دیگر از لکه ها مانند رنگ، سفید کننده ممکن است دائمی باشند. اگر لکه‌ها ناحیه بزرگی را بپوشانند یا عمیقاً به الیاف فرش آسیب برسانند، ممکن است دیگر نتوان فرش را از آلودگی پاک کرد.

ارزیابی ساختار فرش

عامل دیگر که می تواند به شما در مورد وضعیت رفوشدگی فرش اطلاعاتی بدهد، وضعیت ساختار فرش است. اگر فرش یکپارچگی خود را بدون پارگی یا جدا شدن  الیاف و نخ خاب از تار و پود فرش حفظ کند، ممکن است همچنان از طریق تمیز کردن یا تعمیر حرفه ای قابل نجات و استفاده باشد. با این حال، اگر آسیب گسترده تری وجود داشته باشد یا فرش در هر رج از هم جدا شده باشد، احتمالاً خراب شده و دیگر نمی توان با راه‌حل‌های ساده و یا تعمیرات مشکل را حل نمود.

با در نظر گرفتن سن و استفاده

میزان سال هایی که شما از فرش استفاده نموده اید نقش مهمی در تعیین خرابی یا توانایی آن برای بازسازی دارد. فرش‌های قدیمی‌تر که سال‌ها در معرض فرسودگی و پوسیدگی بوده‌اند، با توجه به وضعیت الیاف احتمالاً امکان استفاده بیشتری از وجود نخواهد داشت. برعکس، فرش‌های جدیدتر یا آن‌هایی که کمترین استفاده را دارند ممکن است فقط به تمیز کردن حرفه‌ای یا تعمیرات جزئی نیاز داشته باشند تا آنها را به حالت مناسب بازگرداند.

علت های شایع آسیب فرش

سایش روزانه

رفت و آمد روزانه اعضای خانواده، یکی از شایع ترین علت های آسیب فرش است. با گذشت زمان، رفت و آمد مداوم، به‌ویژه در مکان‌های پرتردد مانند راهروها و اتاق‌های نشیمن یا آشپزخانه، می‌تواند منجر به فرسودگی الیاف فرش شود و در نتیجه ظاهری صاف و کسل‌کننده داشته باشد. با استفاده منظم از جاروبرقی و تمیز کردن حرفه ای می توان اثرات پوسیدگی را کاهش داد، اما ساییدگی می تواند برگشت ناپذیر بوده و نیاز به جایگزینی داشته باشد.

ریزش و لکه

عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، رطوبت و نوسانات دما نیز می توانند در آسیب فرش نقش داشته باشند. قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید می تواند رنگ فرش را از بین ببرد و دیگر درخشندگی روزهای اول را نداشته و الیاف آن را ضعیف کند.

سطح بالای رطوبت می تواند باعث رشد کپک در فرش باشد، به خصوص اگر فرش برای مدت طولانی خیس بماند امکان ایجاد کپک در آن افزایش می یابد. تهویه مناسب اتاق و خشک کردن فرش در سایه می تواند به کاهش خطر کپک زدگی کمک کند، اما اگر میزان و سطح زیادی از فرش درگیر باشد ممکن است موجب گردد تا فرش غیرقابل ترمیم باشد.

بازرسی پوسیدگی

آسیب آب به فرش‌ها می‌تواند در اثر حوادثی مانند سیل یا نشتی رخ دهد. در ابتدا، آب می تواند باعث خیس شدن فرش شود و آن را به مکانی مناسب برای رشد کپک تبدیل کند در صورت وجود کپک فرش دارای علائمی همچون بوی نامطبوع، رنگ پریدگی یا ضعیف شدن ساختار است. اگر فورا این مسئله مورد توجه قرار نگیرد، می‌تواند منجر به خطرات جدی برای سلامتی شود.

توجه داشته باشید که لازم است میزان ساییدگی و پارگی فرش را بررسی کنید، سپس لکه های دائمی، آسیب ناشی از آب یا آفات، وضعیت کلی الیاف و پشت فرش را ارزیابی نمایید. این رویکرد جامع باعث می شود تا تعیین کنید که آیا فرش یکپارچگی کافی برای ترمیم را دارد یا خیر.

سخن پایانی

در صورتی که اطمینان دارید که فرش دچار پوسیدگی شده است، بهتر است برای جلوگیری از آسیب بیشتر به  فرش، نسبت به رفع آن اقدام نمایید. در صورتی که هنوز در مورد پوسیدگی و رفو شدن فرش سوالی دارید می توانید با کارشناسان فرش مانلی با شماره 09134824741 تماس حاصل نموده و به صورت رایگان مشاوره دریافت نمایید.

دریافت هفتگی مقالات بروز فرش و دکوراسیون خانه 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *