مجله مانلی

چگونه رنگ فرش را انتخاب کنیم؟!

چگونه رنگ فرش را انتخاب کنیم؟

در این مقاله از تیم تحریر فروشگاه فرش مانلی ، به راهنمایی و ذکر برخی نکات درباره ی انتخاب رنگ فرش در هنگام خرید می پردازیم . لطفا توجه داشته باشید که این راهنمایی ها ممکن است با توجه به هر سلیقه ای متفاوت باشد بنابراین سعی می کنیم همه ی سلیقه ها را پوشش بدهیم ، با ما همراه باشید.

فرش می تواند یکی از سخت ترین اجزای دکوراسیون باشد زیرا تصمیمات زیادی در آن نقش دارد مانند : سبک فرش ، نوع الیاف ، نقش و طراحی ، کیفیت و در نهایت رنگ . انتخاب رنگ فرش اغلب سخت ترین تصمیم برای مشتریان می باشد ، تصمیم رنگ در یک فضای بزرگ آن هم با قضاوت از یک نمونه ، می تواند کمی دشوار باشد چون تغییر رنگ می تواند تاثیر چشمگیری بر روی دکوراسیون داشته باشد و گاهی اوقات حتی اگر این تغییر ، همانی باشد که مد نظر و مورد توجه شما است این تحول می تواند کمی ترسناک به نظر برسد . اگر نمی دانید هنگام تصمیم گیری در مورد رنگ فرش از کجا شروع کنید ما در ادامه چند نکته و پیشنهاد به شما ارائه می دهیم که امیداریم مفید باشند.

معیارهای انتخاب رنگ فرش

معیارهای انتخاب رنگ فرش

شروع از صفر

وقتی از صفر شروع می کنید بهتر است مد نظرتان باشد که کدام قسمت از دکوراسیون اتاق را باید انتخاب کنید ؟! برای فضاهای اصلی سکونت خانه مانند : اتاق خانواده ، در ابتدا رنگ مبل را انتخاب کنید دلیل آن هم این است که انتخاب رنگ متعلق به عنصری پارچه گونه در اغلب موارد به مبل ها محدود می شود تا به فرش . بسیاری از مدل های مبل تنها در چهار یا پنج رنگ ارائه می شوند مگر اینکه این مبل سفارشی ساخته شده باشد بنابراین اگر به این نکته در ابتدا توجه نشود پیدا کردن مبل به سبکی که به آن علاقه مند هستید و تطابق آن با فرشی که قبلا انتخاب کرده اید مقداری دشوار است ، پس از انتخاب مبل ، فرش و در نهایت رنگ آن را انتخاب نمایید . همان گونه که می دانید برای رنگ انتخاب های نامحدودی وجود دارد ولی بهتر است با عنصری که بیش ترین محدودیت را در انتخاب خود دارد شروع کنید و عنصری که بیشترین انتخاب را دارد برای آخرین تصمیم گیری خود ذخیره کنید ، از همین روش در اتاق های دیگر مانند : اتاق خواب استفاده کنید به عنوان مثال ، در این مورد گزینه های رخت خواب بسیار گسترده هستند پس بهتر است در قدم اول ، رنگ فرش مد نظر خود را انتخاب کنید و در نهایت چون ملافه یک سرمایه گذاری کوچک است و تغییر آن نسبتا آسان خواهد بود بهتر است رنگ آن قبل از روکش تخت تعیین بشود.

رنگ های خنثی

دلایلی وجود دارد که بیشترین فروش متعلق به فرش هایی می باشد که به مراتب رنگ های خنثی بیشتر در آن به کار رفته است . همان گونه که می دانید فرش تاثیر زیادی در یک اتاق دارد و رنگ های روشن موجود در یک فضای بزرگ می توانند غلبه کنند و همچنین تعویض یک فرش هزینه بر می باشد بنابراین اگر منابع و حوصله ی کافی برای تعویض فرش خود در هر چند سال یک بار آن هم متناسب با تغییر روند دکوراسیون منزل ندارید ، بهتر است که رنگ روی زمین را خنثی نگه دارید . البته می توانید از رنگ های روشن تر یا پُر رنگ تر در سایر عناصر کم هزینه تر اتاق استفاده کنید مانند : رنگ روی دیوارها که تغییر آن بسیار اسان تر و کم هزینه تر از فرش می باشد و همچنین ، بالشتک های روی مبل ، رخت خواب ، تابلوهای شاسی ، مجسمه ها و قاب های هنری . جریان ها و مدل های کنونی رنگ های خنثی مانند : خاکستری گرم و بژ ، همیشه محبوبیت و ارجحیت دارند ولی رنگ های خنثی نباید خسته کننده باشند ، برای اینکه مطمئن شوید فرش شما با وجود داشتن رنگ خنثی هنوز شخصیت و شادابی دارند به سراغ بافت فرش بروید و گزینه ی مناسبی را انتخاب کنید . فرش های به سبک فریز ، برش و حلقه عمق شخصیت به فرش شما می بخشند و در عین حال به محیط خود ظرافت می بخشند.

یکی دیگر از راه های عالی برای گنجاندن شخصیت و ارزش در فرش خودتان این است که به سراغ طرح هایی بروید که نقاط و لکه های رنگی دارند  چون از نظر فنی فرش هایی که لکه ها و نقاطی دارند که رنگشان خنثی است بیشتر به رنگ خنثی دیده می شوند و جذابیت بصری خاص خود را دارند.

رنگ سبک زندگی و فرش

سبک زندگی شما و نحوه ی استفاده از اتاق ، سبب ملاحظات بزرگی در انتخاب رنگ فرش می شوند . یک خانه ی پُر از مشغله با کودکان و والدین شاغل معمولا مناسب فرش های سفید نیستند چون راحت تر از رنگ های دیگر کثیف می شوند . به خاطر داشته باشید که در این موضوع ، رنگ های بسیار روشن یا بسیار تیره  تاثیرات نامطلوبی را نسبت به رنگ های میانی از خود نشان می دهند ،به عنوان مثال :  درحالی که رنگ تیره ممکن است در پنهان کردن لکه های کثیف عالی باشد ولی گرد و غبار و پرز را بیشتر از دیگر رنگ ها نشان می دهند . فرشی که نه خیلی روشن و نه خیلی تیره باشد ، بهترین گزینه برای پوشاندن این مسائل خواهد بود.

پیشنهاد و نکته ی بعدی این است که بهتر است رنگ فرش خود را با دیدی هوشمندانه انتخاب کنید . رنگ فرش می تواند کل حس یک اتاق را تغییر بدهد ، بنابراین مطمئن بشوید که رنگ مد نظر خود را با دقت و عاقلانه انتخاب می کنید ، به این موضوع فکر کنید که چگونه روندها و جریان های زندگی ممکن است در طول سال ها تغییر بکند پس بهتر است مطمئن بشوید رنگی که امروز دوست دارید همچنان برای شما جذاب خواهد ماند.

توجه به فضای موجود

خرسندیم که همچنان با این مقاله از تیم تحریر فروشگاه فرش مانلی در موضوع انتخاب رنگ فرش همراه ما هستید . همان گونه که گفتیم انتخاب رنگ فرش برای خانه یک انتخاب سخت است . شما در این مقوله تنها نیستید ، بسیاری از صاحبان خانه فقط می توانند هر چند سال یک بار فرش خود را جایگزین کنند بنابراین جای تعجب نیست که هنوز در انتخاب رنگ مد نظرتان برای اتاق خواب ، اتاق نشیمن یا راهرو مطمئن نیستید . این مرتبه بهتر است که در ابتدا ، مواردی را که قبلا در فضا قرار دارند را در نظر بگیرید و فکر کنید که چگونه قصد دارید از اتاق خود استفاده کنید و چقدر نور موجود در خانه به شما کمک خواهد کرد . این نکته فقط برای یادآوری است ، در برخی موارد رنگ روشن فرش باعث می شود که اتاق بزرگ تر به نظر برسد و اگر به سراغ رنگ مایل به تیره بروید ، اتاق به نظر گرم ، دنج و راحت خواهد بود ، در نهایت به منظور اطمینان یافتن از انتخاب فرشی که دوست خواهید داشت ، تصمیم را براساس اولویت شخصی به پایان برسانید.

راهنمایی بعدی این است که رنگ فرشی را انتخاب کنید که مکمل مبلمان و طراحی منزل شما باشد چون استفاده از ویژگی های موجو در اتاق شما یک راه حل عالی برای محدود کردن انتخاب رنگ می باشد ، در این مرحله به رنگ های موجود در عناصر دکوراسیون محیط اتاق مانند : مبلمان ، وسایل هنری و زینتی ، پرده ها و … خوب فکر کنید . سعی کنید رنگی را انتخاب کنید تا سبب بشود تشابه جایگیری مناسب میان دیگر وسایل موجود در اتاق ، حفظ شود و در نهایت نمایی ساخته بشود که به نظر منسجم باشد به عنوان مثال : اگر یک مبل دارید که می خواهید به خوبی به نمایش بگذارید ، از یک فرش به رنگ خنثی استفاده کنید تا حواستان را از مبل منحرف نکند.

دریافت هفتگی مقالات بروز فرش و دکوراسیون خانه 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *