مجله مانلی

نخ خاب فرش چیست؟ تاثیر آن در زیبایی فرش

نخ خاب ، تشکیل دهنده ی ساختار فرش

نخ خاب ، تشکیل دهنده ی ساختار فرش

با مقاله ای دیگر از فرش مانلی با موضوع شناخت نخ خاب فرش در خدمت شما مخاطبان گرامی هستیم ، لطفا با ما همراه باشید.

در ابتدا باید نخ خاب را تعریف کنیم که به آن پرز هم می گویند؟

ساختمان و نهاد فرش های ماشینی و دستبافت معمولا متشکل از ساختاری به اسم نخ خاب یا پرز می باشد. در فرش های دستبافت ، نخ خاب همان نخ های رنگی است که شخص بافنده آن ها را با گره زدن به نخ های تار و در محور عمود بر جهت تارهای فرش قرار می دهد. در فرش های ماشینی نخ های تار در یک درگیری میان نخ های تار و پود به صورت U شکل می ایستند و به وسیله ماده آهاری یا چسب بعد از بافته شدن مستحکم می شوند.

نقش و طرحی که ما از ظاهر فرش های دستبافت و ماشینی مشاهده می کنیم در واقع چیدمان منظم و زیبای همین نخ های خاب می باشد.

انواع نخ خاب، نوع الیاف و نحوه اتصال

انواع مختلفی از الیاف فرش وجود دارد که برای نخ خاب نیز از آن ها استفاده می شود که رایج ترین آن ها نایلون ، پلی استر ، پلی پروپلین ، اکریلیک و پشم می باشد.

فرش ها با حلقه زدن یک نوع الیافی از طریق مواد پشتی به روشی شبیه به نحوه دوختن دکمه روی پیراهن ساخته می شوند ، سپس این حلقه های الیاف را می توان بدون تغییر باقی گذاشت یا در زوایا و طول های مختلف بُرش داد. نحوه برخورد با حلقه های الیاف نوع حالت نخ خاب فرش را مشخص می کند.

اکنون متوجه شدید که دو ویژگی فرش در هنگام انتخاب آن جزء ملاحظات اولیه است : نوع الیاف طبیعی یا مصنوعی مورد استفاده در ساخت آن و نحوه اتصال نخ خاب به پشت فرش. این ویژگی ها ، میزان راحتی فرش و احساسی که در زیر پاها به شما می بخشد یا خصوصیات سایش آن را تعیین می کند.

در این قسمت ، الیاف و گزینه های متداول فرش که باید در نظر گرفته بشوند آورده شده است.

الیاف نایلون

  1. نایلون بسیار نرم ، بادوام و مقاوم در برابر لکه و سایش است. تا حد زیادی محبوب ترین الیاف فرش است و بر اساس برخی تخمین ها تعداد زیادی از فرش های ساخته شده از الیاف مصنوعی توسط نایلون بافته شده است.
  2. مقاومت خوبی در برابر سایش ، کپک و پوسیدگی دارد و همچنین به راحتی قابل استفاده است. رنگ خود را به خوبی حفظ می کند ، معمولا قیمت مقرون به صرفه ای دارد (ارزان تر از پشم اما گران تر از سایر موارد مصنوعی است).
  3. اگر از این نوع فرش ها به خوبی مراقبت بشود می توانند سال های زیادی دوام بیاورند و در میان الیاف مصنوعی دوام و پایداری بیش تری داشته باشند.

الیاف پلی پروپلین (الفین)

پلی پروپلین یکی دیگر از الیاف محبوب فرش است که در کاربردهای تجاری و تعداد افزاینده ای از مکان های مسکونی استفاده می شود و تقریبا به نرمی نایلون است.

الیاف پلی پروپلین که به نام الفین نیز شناخته می شوند شبیه پشم طبیعی هستند و اغلب به عنوان جایگزین پشم مصنوعی استفاده می شوند. این الیاف بسیار مقاوم در برابر لکه هستند  اما مستعد کثیف شدن و چسبندگی به روغن ها نیز می باشند که به نوبه خود کثیفی را جمع می کنند ، اما تمیز کردن آن نسبتا آسان است و حتی در برخی موارد می توان از سفید کننده استفاده کرد.

پلی پروپلین به اندازه نایلون ارتجاعی نیست بنابراین معمولا برای فرش های با نوع نخ خاب حلقه ای مانند بربر استفاده می شود. هزینه پلی پروپلین کمی کمتر از بسیاری از فرش های نایلونی است ولی بیش تر از پلی استر و اکریلیک است.

الیاف پلی استر

پلی استر به دلیل توانایی آن در نگه داشتن رنگ های زنده و مقاوم در برابر محو شدن ، ارزشمند است. از آن جایی که این الیاف ساخته بشر است نسبت به برخی دیگر ، ضد حساسیت می باشد. یکی از فرش های پلی استر به نام (پلی استر/ پت) شناخته می شود که از بطری های پلاستیکی بازیافتی ساخته می شود و آن را دوست دار محیط زیست می کند.

عیب اصلی آن است که پلی استر در قرار گرفتن زیر وزن ، مستعد مسطح شدن است و آن را به انتخاب بد و نامناسب برای مناطق پر تردد تبدیل می کند. همچنین می تواند مستعد لکه های روغنی باشد که پاک کردن آن ها از الیاف پلی استر بسیار سخت است.

الیاف اکریلیک

اکریلیک گاهی اوقات به عنوان پشم مصنوعی به بازار عرضه می شود زیرا احساس و ظاهر پشم را با کسری از قیمت ارائه می دهد. مقاومت خوبی در برابر الکتریسیته ساکن ، رطوبت ، کپک زدگی ، محو شدن و لک شدن دارد. گاهی اوقات هم با پشم مخلوط می شود.

نکته برای خرید : فروشگاه فرش مانلی در تولید فرش های ۱۵۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه از الیاف اکرولیک هیت ست شده که بهترین و با کیفیت ترین نوع نخ هستند ، استفاده می کند. شما مخاطبان گرامی می توانید طرح ها و رنگ های متنوع این نوع فرش ها را از طریق فروشگاه آنلاین فروشگاه فرش مانلی مشاهده نمایید که باعث افتخار ما می باشد.

اگر همچنان علاقه مند به ادامه مطالعه این مقاله از فرش مانلی با موضوع شناخت نخ خاب فرش هستید ، همراه ما باشید.

دریافت هفتگی مقالات بروز فرش و دکوراسیون خانه 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *