مجله مانلی

معرفی و شناخت فرش شگی

فرش شگی چیست؟ معرفی و شناخت فرش شگی

با مقاله ای دیگر از فروشگاه فرش مانلی با موضوع ، شناخت فرش شگی در خدمت شما هستیم ، با ما همراه باشید.

فرش شگی چیست؟

فرش شگی ، پوشیده از هزار جامه ی دَر هَم تنیده از پشمینه

فرش شگی یکی از متمایزترین سبک های کفپوش موجود است ، بسیاری از مردم آن را دیده اند ولی اطلاعات زیادی درباره اش ندارند ، می توان به سادگی این گونه تعریفش کرد : یک فرش با پرزهای عمیق که از الیاف بلند ساخته شده است ، در تماس با آن متوجه می شوید که بسیار نرم است و مجلل به نظر می رسد ولی با این حال برخی ویژگی هایش نسبتا معمولی است.

ظاهری آشفته و پراکنده دارد و در نگاه برخی ممکن است کمی سَرکِش باشد . اگر به سراغ تاریخش بروید متوجه می شوید که در اروپا ساخته شده است و محصولی دستباف و پشمی بوده و در بسیاری از نقاط جهان از آن استفاده می شده است ، شواهدی مبنی بر بافته شدن فرش شگی در ۱۵۰۰ سال پیش در یونان وجود دارد و استفاده از آن در منطقه ی غرب آسیا در میان خانواده های سلطنتی رایج بوده است ، برای درک بیشتر باید این چنین بگوییم که فرش شگی مانند فرش کاشان برای خود تاریخچه ای با قدمتی طولانی دارد که حتی برخی برای فرش دستباف کاشان قدمتی سه هزار ساله تخمین زده اند.

انواع فرش شگی

انواع فرش شگی

انواع فرش شگی

در یک نگاه متوجه می شوید که فرش شگی کاملا نامرتب اما نفیس به نظر می رسد ، این پرزهای ناهموار جلوه ای منحصر به فرد به آن بخشیده اند . امروزه این فرش دگرگونی های مختلفی را پشت سَر گذاشته است و در حال حاضر چند نوع متمایز آن وجود دارد که به این طرح کلاسیک ظاهری متفاوت بخشیده اند ، بهتر است با برخی از آنها آشنا بشویم:

  1. فلوکاتی ، کهن ترین نوع است اما هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد ، با موهای بلند و بافته شده در طی یک فرآیند پیچیده ساخته می شود که شامل خیس کردن در آب برای متورم شدن نخ های آن است که باعث زیبایی بیشترش می شود ، بسیار با دوام است و حتی بیشتر از دیگر انواع می تواند در برابر استفاده های منظم و مرتب از خود مقاومت نشان بدهد ولی چون دستباف است نسبتا گران می باشد.
  2. از نوع پشمی ، که یک انتخاب محبوب است و پیدا کردن آن هم آسان می باشد ، بسیاری از فرش های شگی با پشم بافته می شوند چون پشم به صورت طبیعی نرم است و می توان آن را به هر رنگی آغشته کرد و می تواند در هر طرحی ساخته شود و فرش را گرم ، راحت و مجلل می کند.
  3. بافت مختلط ، انتخاب محبوب دیگری است و همان گونه که از اسمش آشکار است برای بافت آن ، الیاف مختلطی با هم ترکیب می شوند و از این ویژگی برای بافت الگوهای خاص و پیچیده استفاده می شود.
  4. از نوع چرم ، که تشکیل شده از نوارهای منفرد چرمی است اما مشکل اینجا است که مستعد شکستگی می باشد و رشته های کوچک چرم ممکن است با راه رفتن بر روی فرش جدا بشوند و در کل انتخاب گران قیمتی است.

ویژگی های فرش شگی

به صورت مختصر می توان ویژگی های فرش شگی موجود در بازار را این گونه بیان کرد:

  1. ۱- تک رنگ بودن ، یعنی تمام سطوح فرش با یک رنگ پوشانده شده است که این ویژگی به راحتی در بسیاری از انوع فرش ها دیده نمی شود که می تواند فرش شگی را برای محیط های خاص کاربردی تر کند.
  2. ۲- با اشکال ساده ساخته شده است و طرح های متنوع و پیچیده در آن دیده نمی شود.
  3. ۳- سه بعدی بودن که با لطف پیشرفت تکنولوژی ساخته شده است و با توجه به طرح های منحصر به فرد و متنوع می تواند متفاوت و خاص باشد.

دریافت هفتگی مقالات بروز فرش و دکوراسیون خانه 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *